Больше рецензий

Krysty-Krysty

Эксперт

Эксперт Лайвлиба

10 сентября 2023 г. 10:47

138

3.5 Пришельцы - это мы

Перед нами космическая фантастика, в меру динамичная, в меру этичная. Ближе к экшену, но не без претензий на лайт-философию. Со множеством плюсиков и минусиков для анализа и противоречивой оценки.

Главный герой - врач космического флота Огоновский, он мог бы быть Марти Сью, но в первой книге слишком пассивен для этого, а во второй наделен противоречивыми чертами: горячливостью и любвеобильностью.

Сначала читатель попадает в историю с несколькими сюжетными линиями, и ему нужно время, чтобы хотя бы понять, происходят ли они одновременно. Персонажи в конце концов сходятся, и сюжет приобретает единый вектор, поэтому жанр текста можно определить как повесть, эту редкую, почти несуществующую форму, большую по размеру, чем рассказ, но имеющую одну четкую сюжетную линию и недостаточно персонажей в развитии для романа. Хотя множеством деталей (честно говоря, не всегда играющих значение для повествования) автор рисует большой панорамный мир будущего. Боюсь, впереди спойлеры...

В первой книге цикла мы оказываемся как бы в середине завертевшейся истории (как в классических Звездных войнах, условно 4-я часть). Война с совершенно чуждой человечеству расой, с которой нам так и не предстоит познакомиться, продолжается, даже завершается. Человеческие военные корабли, сильно поврежденные после боя, ищут место для ремонта. Но удачная планета уже занята... людьми.

Несколько тысячелетий назад древняя раса пришельцев заселила несколько планет людьми, чтобы потом они встали на ее сторону в войне. Анклавы выживали по-разному – некоторые скатились в каменный век, некоторые развивали прогресс. Земные земляне, эволюционируя технически, постепенно нашли своих потерянных "братьев", но не всех. Вот именно на этой, последней планете, приютившей подбитый корабль, поселенцы забыли о своем происхождении и развлекаются циклическим разрушением и восстановлением своей цивилизации.

Наш герой, доктор Огоновский, уже не молодой человек, а опытный и заслуженный воин (а ведь интересно было бы в цикле проследить взросление персонажа от повести к повести), взлетает на катере с подбитого корабля, чтобы взять бактериологические пробы новооткрытой планеты, в его катер ударяет молния - и Огоновский оказывается на поверхности, в горах с одним бластером и - о, чудо! - универсальным переводчиком (как в Стартреке). Он встречает странную компанию: девушку в военных погонах, юношу-мистика, ловкого воина-бродягу, находящего общий язык и с бандитами, и с армейцами, ну, и массовку, которую не жалко принести в кровавую жертву богу экшена. Троица героев не может не напоминать Лею, Люка и Хана. Огоновский просто хочет вернуться на свой корабль, но вскоре оказывается вовлеченным в местный квест, тем более что и квест требует возвращения на корабль. Одна из местных банд откопала ни больше ни меньше как древний грузовик с оружием, которое уничтожит всю планету – что отсылает нас к проклятому ковчегу Индианы Джонса.

С одной стороны, мы ловим отсылки, главный герой несется по волнам чужих событий и остается скорее наблюдателем, чем участником. С другой стороны, история захватывает, создается мрачная атмосфера, читателю ненавязчиво предлагается задуматься о том о сём. Мне больше всего понравилась панорама, созданная автором: вот древняя религия, которая, оказывается, имела исторические основы, но именно потому, что они исторические, они потеряли актуальность вместе с верой (ведь вера должна созидаться на трансцендентном, а не имманентном); вот планета, охваченная гражданскими войнами, которые вновь и вновь отбрасывают ее в каменный век (но феноменально, что человечество вновь и вновь вырывается из него к индустриальному обществу); параллельно этому во вселенной идут войны и территориальные переделы; пришельцы прибороздившие к вам а) оказываются вашими давними соотечественниками, а не загадочными инопланетянами, б) не ищут контакта с вами, а просто хотят починиться, желательно незаметно. Ещё мне понравилась пара небольших эпизодов: как героя мутит при встрече с существом совершенно неземного происхождения (как оказывается, из параллельной вселенной) - странность не может не ощущаться физиологически; слабая цивилизация изо всех сил запускает слабенький межпланетный корабль, который предсказуемо разваливается, так и не покинув свою систему; его легко подхватывают-спасают технически успешные земляне-инопланетяне... но в результате погибают от взрыва систем допотопного корабля - такой вот парадокс технология - старое вредное топливо - недопонимание.

Вторая история-повесть сюжетно слабее — возвращение Огоновского после войны на планету, на которой он долгое время работал врачом и которую чувствует своим домом. На планете нехватка мужчин - рабочей силы, угроза голода, а из болот и из тыловых штабов выходит всякая шваль, чтобы за бесценок или даром присвоить чужое имущество. 50 на 50 бандитский экшен с рейдами на шахты местных жителей и судебный процесс после этого. Если вначале можно было надеяться на интересную тактику противостояния "добра" и "зла" в полях и лесах (у автора действительно удается мрачная атмосфера), то судебный детектив получился так себе. Пафосно и слабо.

Автора вдохновляет атмосфера полузакона, этакого космического вестерна (вспоминается любимый культовый сериал Светлячок, но он здесь близко не ночевал), поэтому не стоило лезть на территорию длинных речей и штатских воротничков. И хотя суд "оправдает" Огоновского за 15-летнюю рабыню (и совершеннолетие-то у них в 14, наверное, какой-то другой подвид людей, и деньги матери он платил просто так, и купленная девушка в него влюбилась за два дня), это сомнительный этический казус в пафосно морализаторской книге, даже если для сюжета вполне правдоподобно. (Здесь можно порассуждать о том, бывает ли гендерная литература, то есть делятся ли книги на мужские и женские; потому что пара эпизодов этой книги вызовет недовольство или фэйспалм у большинства женщин и одобрение у большинства мужчин. Но перед нами всё же фантастика, так позволим автору его фантазии.)

Если в первой истории еще можно было ухватить что-то для "подумать" (ответственность за "прогрессорство", одновременное сосуществование цивилизаций разного технического уровня одного генетического вида), то во второй - кондовое противостояние добра и зла не содержит интриги. Нужно ли убеждать современного читателя, что не оказать срочную медицинскую помощь плохо, если пациент с угрозой жизни "неправильно поставлен на учет"? Что в чрезвычайной ситуации важна скорость принятия решения, а не формальный протокол? Что неэтично пользоваться слабостью населения для быстрой экономической выгоды?.. Всё это банальности (в наши дни больший образовательный потенциал имеет послевоенная атмосфера - потенциальное будущее некоторых неназываемых локаций).

Тем не менее мне нравятся и герои-врачи, и смешение цивилизаций, и приключенческие истории, написанные не самым примитивным языком с редкими кристалликами интересных художественных находок, поэтому я дам доктору Огоновскому еще один шанс.
__________________
__________________
Па-беларуску...

Перад намі касмічная фантастыка, у меру дынамічная, у меру этычная. Бліжэй да экшну, але не без прэтэнзій на лайт-філасофію. З мноствам плюсікаў і мінусікаў для аналізу і супярэчлівай ацэнкі.

Галоўны герой - флоцкі ўрач Аганоўскі, ён мог бы быць Марці Сью, але ў першай кнізе занадта для гэтага пасіўны, а ў другой надзяляецца супярэчлівымі рысамі: гарачлівасцю і юрлівасцю.

Спачатку чытача закідваюць у аповед з некалькімі сюжэтнымі лініямі, і яму патрэбны час, каб разабрацца хоць бы, ці адначасова яны адбываюцца. Героі ўрэшце сыходзяцца, і сюжэт набывае адзін вектар, так што хочацца азначыць жанр тэксту як аповесць - так, гэтая рэдкая, амаль няісная форма, што большая за апавяданне, але маючы адну выразную лінію не сягае разгалінаваннямі раману, хоць і прыадкрывае вялікі панарамны свет будучыні. Баюся, далей будуць спойлеры...

У першай кнізе цыкла мы трапляем у сярэдзіну гісторыі (як і ў класічных Зорных войнах, умоўна частка 4-я). Доўжыцца, нават заканчваецца вайна з нейкай цалкам чужой чалавецтву расай, з якой мы не пазнаёмімся. Ладна патрапаныя пасля бою людскія вайсковыя караблі шукаюць прыстанку, каб падлатацца. Але добрая планетка ўжо занятая... людзьмі.

Некалькі тысячагоддзяў таму вымерлая раса іншапланетнікаў засяліла некалькі планетаў чалавекамі, каб тыя неўзабаве сталі на яе бок у заваяванні космасу. Анклавы выжывалі па-рознаму - нехта скаціўся ў каменны век, нехта развіваў прагрэс. Зямныя зямляне, эвалюцыянуючы тэхнічна, паступова знаходзілі сваіх страчаных "братоў", але не ўсіх. На аднойдзенай апошняй планетцы перасяленцы забыліся пра сваё паходжанне і бавяцца тым, што цыклічна руйнуюць і аднаўляюць сваю цывілізацыю.

Наш герой лекар Аганоўскі, ужо не юнак, а спрактыкаваны і заслужаны ваяр, вылятае на катары з падбітага карабля, каб узяць колькі спробаў бактэрыялагічнай бяспекі, у ягоны катар б'е маланка - і Аганоўскі апынаецца на паверхні, у гарах з адным бластарам і - о, цуд! - універсальным перакладчыкам (як у Стартрэку). Ён сустракае дзіўную кампанію: дзяўчыну з вайсковымі пагонамі, юнака-паўвар'ята-паўманаха, ладнага ваяра-бадзягу, які добра знаходзіць агульную мову з бандытамі, ну, і масоўку, якую не шкада пры нагодзе прынесці ў крывавую ахвяру богу экшэну. Тройца герояў не можа не нагадваць Лею, Люка і Хана. Аганоўскі проста хоча вярнуцца на свой карабель, але неўзабаве ўключаецца ў квэст мясцовых, тым больш што для яго выканання трэба вярнуцца на свой карабель. Адна з мясцовых груповак выкапала ні больш ні менш стары грузавік з зброяй, якая разнясе ўсю планетку - што адсылае нас ужо да праклятага каўчэга Індыяны Джонса.

З аднаго боку, адсылкі маем, галоўны герой пераважна нясецца па хвалі чужых падзей і застаецца больш назіральнікам, чым удзельнікам. З другога боку, усё ж аповед захоплівае, змрочная атмасфера створаная, чытача ненавязліва схіляюць задумацца пра сёе-тое. Мне найбольш спадабалася схопленая аўтарам панарама: вось старажытная рэлігія, якая, высвятляецца, мела гістарычныя падставы, але менавіта паколькі гістарычныя, яны страцілі актуальнасць разам з верай (таму што веру трэба муціць на трансцэндэнтным, а не іманентным); вось планетка ахопленая грамадзянскімі войнамі, якія зноў і зноў скідаюць яе ў каменны век (але фенаменальна, што чалавецтва зноў і зноў прабіваецца з яго да індустрыяльнага грамадства); вось паралельна гэтаму ў сусвеце ідуць свае войны і перадзелы тэрыторый, і касмічны карабель а) нясе тваіх колішніх суайчыннікаў, а не загадкавых іншапланетнікаў, б) не шукае з табой кантакту, а хоча проста перакантавацца-парамантавацца, пажадана незаўважаным. Спадабаліся і пару дробных эпізодзікаў: як круціць героя, калі ён сустракае істоту цалкам незямного тыпу паходжання - як потым высвятляецца, з паралельнага сусвету - чужое максімальна не можа не адчуваецца фізіялагічна; слабая цывілізацыя з усіх сілаў запускае міжпланетны карабель-здыхлік, які чакана разладжваецца так і не пакінуўшы свае сістэму; яго лёгка падбіраюць тэхнічна паспяховыя зямляне-іншапланецяне... але ў выніку гінуць ад выбуху сістэмаў дапатопнага карабельчыка - такі парадокс тэхнікі-паліва-непаразумення.

Другая аповесць слабейшая - вяртанне Аганоўскага пасля вайны на планету, на якой ён доўга працаваў лекарам і якую адчувае сваім домам. На планеце нястача мужчынскага насельніцтва, пагражае голад, але з балотаў ды з тылавых штабоў вылазіць усякая шваль, каб задарма падгрэбці чужое майно. 50 на 50 бандыцкі экшн з рэйдарскімі захопамі шахтаў мясцовых жыхароў і судовы працэс з выступленнямі сведкаў ды абвінаваўцаў. Калі на пачатку можна было спадзявацца на цікавую тактыку супрацьстаяння "добрых" і "злых" у палёх ды лясох (дапраўды змрочная атмасфера ў аўтара атрымліваецца), то судовы дэтэктыў выйшаў такі сабе. Пафасна і слаба.

Аўтара замілоўвае атмасфера паўзакону, гэткі касмічны вестэрн (прыгадваю ўлюбёнага культавага Светляка, але ён тут блізка не начаваў), вось і не трэба было залазіць на тэрыторыю доўгіх прамоваў і цывільных каўнерыкаў. І хоць суд "апраўдвае" Аганоўскага за 15-гадовую рабыню (і паўналецце ў іх з 14, і грошы ён маці даў проста так, і дзяўчына яго за пару дзён пакахала), гэта цьмяная (каб не сказаць чорная) этычная пляма на пафасна-маральнай кнізе, нават калі сюжэтна гэта даволі праўдападобна.

Калі ў першай аповесці яшчэ можна было зачапіцца за нешта на "падумаць" (адказнасць за "прагрэсарства", адначасовае суіснаванне цывілізацый рознага тэхнічнага ўзроўню аднаго генетычнага віду), то ў другой кандовае супрацьстаянне дабра і зла не мае ў сабе інтрыгі. Ці трэба пераконваць сучаснага чытача ў тым, што дрэнна не аказаць медыцынскую дапамогу, калі пацыент "няправільна аформлены"? Што ў надзвычайнай сітуацыі важная хуткасць прыняцця рашэння, а не фармальны пратакол? Што карыстацца слабасцю насельніцтва дзеля хуткай эканамічнай выгады неэтычна?.. Усё гэта банальнасці (большы выхаваўчы патэнцыял у нашы дні мае атмасфера пасля вайны - патэнцыйная будучыня пэўных лакацый).

Тым не менш мне даспадобы і героі-лекары, і блытаніна цывілізацый, і прыгодніцкія сюжэты напісаныя не самай прымітыўнай мовай з рэдкімі крышталікамі дапраўды цікавых мастацкіх знаходак, так што лекару Аганоўскаму я яшчэ дам шанец.