Эула Бисс0.0 “My adult life can be divided into two distinct parts,” Eula Biss writes, “the time before I owned a washing machine and the time after.” Having just purchased her first home, the poet and essayist now embarks on a provocative exploration of the value system she has bought into. Through a series of engaging exchanges—in libraries and laundromats, over barstools and backyard fences—she examines our assumptions about class and property and the ways we internalize the demands of capitalism. Described by the New York Times as a writer who “advances from all sides, like a chess player,” Biss offers an uncommonly immersive and deeply revealing new portrait of work and luxury, of accumulation and consumption, of the value of time and how we spend it. Ranging from IKEA to Beyoncé to Pokemon, Biss asks, of both herself and her class, “In what have we invested?”
Andrew Krivak3.9 From National Book Award in Fiction finalist Andrew Krivak comes a gorgeous fable of Earth’s last two human inhabitants and a girl's journey home.
In an Eden-like future, a girl and her father live close to the land in the shadow of a lone mountain. They own a few remnants of civilization: some books, a pane of glass, a set of flint and steel, a comb. The father teaches his daughter how to fish and hunt and the secrets of the seasons and the stars. He is preparing her for an adulthood in harmony with nature, for they are the last of humankind. But when the girl finds herself alone in an unknown landscape, it is a bear that will lead her back home through a vast wilderness that offers the greatest lessons of all, if she can learn to listen. A cautionary tale of human fragility, of love and loss, The Bear is a stunning tribute to the beauty of nature’s dominion.
Matthew Van Meter0.0 In 1966 in a small town in Louisiana, a 19-year-old black man named Gary Duncan pulled his car off the road to stop a fight. Duncan was arrested a few minutes later for the crime of putting his hand on the arm of a white child. Rather than accepting his fate, Duncan found Richard Sobol, a brilliant, 29-year-old lawyer from New York who was the only white attorney at "the most radical law firm" in New Orleans. Against them stood one of the most powerful white supremacists in the South, a man called simply "The Judge."
In this powerful work of character-driven history, journalist Matthew Van Meter vividly brings alive how a seemingly minor incident brought massive, systemic change to the criminal justice system. Using first-person interviews, in-depth research and a deep knowledge of the law, Van Meter shows how Gary Duncan's insistence on seeking justice empowered generations of defendants-disproportionately poor and black-to demand fair trials. Duncan v. Louisiana changed American law, but first it changed the lives of those who litigated it.
Си Памжань3.5 Ночью умирает Ба. Ма нет уже давно. Вмиг осиротевшие Люси и Сэм оказываются совсем одни — затерянные на просторах земель, где все кажется чужим. В поисках подходящего места для могилы отца они отправляются в путешествие, прочь от злобы жителей шахтерского городка — к открытым равнинам, желтой кромке горизонта, змеящимся вдалеке холмам, — и новым надеждам. В этой книге сплетаются мифический символизм китайской культуры и терпкий дух Калифорнийской золотой лихорадки. "Сколько золота в этих холмах" — роман о приключениях, о сестринской любви, о страхе, боли, принятии, наследии и истории.
«Сколько золота может быть в этих холмах» — дебютный роман американской писательницы китайского происхождения Си Памжань, вошедший в лонг-лист Букеровской премии. Пронзительная история детей, потомков китайских иммигрантов, оказавшихся совсем одних в Калифорнии времен пост-золотой лихорадки, завоевала сердца читателей и критиков практически сразу после публикации. Этот исторический роман в новом свете показывает американский запад XIX века, а поэтичное повествование и душераздирающая история взросления влюбляет в себя с первых страниц.
Наташа Третевей5.0 A chillingly personal and exquisitely wrought memoir of a daughter reckoning with the brutal murder of her mother at the hands of her former stepfather, and the moving, intimate story of a poet coming into her own in the wake of a tragedy
At age nineteen, Natasha Trethewey had her world turned upside down when her former stepfather shot and killed her mother. Grieving and still new to adulthood, she confronted the twin pulls of life and death in the aftermath of unimaginable trauma and now explores the way this experience lastingly shaped the artist she became.
With penetrating insight and a searing voice that moves from the wrenching to the elegiac, Pulitzer Prize–winning poet Natasha Trethewey explores this profound experience of pain, loss, and grief as an entry point into understanding the tragic course of her mother’s life and the way her own life has been shaped by a legacy of fierce love and resilience. Moving through her mother’s history in the deeply segregated South and through her own girlhood as a “child of miscegenation” in Mississippi, Trethewey plumbs her sense of dislocation and displacement in the lead-up to the harrowing crime that took place on Memorial Drive in Atlanta in 1985.
Memorial Drive is a compelling and searching look at a shared human experience of sudden loss and absence but also a piercing glimpse at the enduring ripple effects of white racism and domestic abuse. Animated by unforgettable prose and inflected by a poet’s attention to language, this is a luminous, urgent, and visceral memoir from one of our most important contemporary writers and thinkers.
Луиза Эрдрич3.8 1953 год. Томас, прототипом которого стал дед автора, работает ночным сторожем на заводе по производству подшипников из драгоценных камней — первом заводе, расположенном недалеко от резервации племени Черепашьей горы в Северной Дакоте. Как член Совета индейцев Чиппева, он пытается предотвратить последствия нового законопроекта об «эмансипации», который уже скоро может принять Конгресс Соединенных Штатов. Томас знает, что, если закон будет принят, племя прекратит существование, и сделает все, чтобы не допустить этого.
Даниэль Эванс3.5 The award-winning author of Before You Suffocate Your Own Fool Self brings her signature voice and insight to the subjects of race, grief, apology, and American history.
Danielle Evans is widely acclaimed for her blisteringly smart voice and x-ray insights into complex human relationships. With The Office of Historical Corrections, Evans zooms in on particular moments and relationships in her characters' lives in a way that allows them to speak to larger issues of race, culture, and history.
She introduces us to Black and multiracial characters who are experiencing the universal confusions of lust and love, and getting walloped by grief--all while exploring how history haunts us, personally and collectively. Ultimately, she provokes us to think about the truths of American history--about who gets to tell them, and the cost of setting the record straight.
In "Boys Go to Jupiter," a white college student tries to reinvent herself after a photo of her in a Confederate-flag bikini goes viral. In "Richard of York Gave Battle in Vain," a photojournalist is forced to confront her own losses while attending an old friend's unexpectedly dramatic wedding. And in the eye-opening title novella, a black scholar from Washington, DC, is drawn into a complex historical mystery that spans generations and puts her job, her love life, and her oldest friendship at risk.
Яа Гьяси4.0 Гифти, дочь мигрантов из Ганы. Ее семья прилетела в Америку, но до сих пор девушка чувствует себя чужой, потерянной между двумя странами, религией и наукой.
Девушка учится на шестом курсе факультета неврологии в Стэнфорде, где изучает нейронные цепи поведения, связанного с жаждой вознаграждения, и депрессию и проводит эксперименты на мышах. Научные опыты для Гифти (она пытается отучить мышей от саморазрушающих действий в стремлении к удовольствию) — способ разобраться в том, что происходит в ее собственной семье: избавить брата от зависимости, спасти мать от депрессии.
Несколько лет назад брат Гифти, одаренный спортсмен, умер от передозировки героином, отец вернулся в Гану, а мать уже много лет не в силах побороть клиническую депрессию (исцелиться она надеется молитвами).
Обращаясь к науке, Гифти упорно продолжает искать ответы в лоне церкви, воспитавшей ее. Спасение, которое обещает церковь, злит девушку и вызывает ощущение безысходности. Преуспевающая в науке в одном из лучших университетов мира, Гифти вспоминает о семье, в которой выросла: в их отношениях всегда недоставало теплоты, но их было четверо, а осталось лишь двое. В свои 28 лет Гифти остро чувствует одиночество, ведет дневник, в котором рассказывает о семье под вымышленными именами и ведет беседы с Богом. Она находит подругу — коллегу по лаборатории Кэтрин, и молодого человека Хана, с кем легче нести багаж прошлого.