Pale Fire. A Poem in Four Cantos
Vladimir Nabokov
26 января 2012 г. 13:39
3K
5
There was a time in my demented youth When somehow I suspected that the truth About survival after death was known To every human being: I alone Knew nothing, and a great conspiracy Of books and people hid the truth from me.
Кроме "Лолиты", самое большое впечатлений на американцев Набоков произвел, как мне кажется, именно этим романом. Как-то почти весь американский период у Набокова получился энигматичным, но именно "Бледный огонь" - это самая знаменитая загадка Набокова. Сначала идет поэма, якобы написанная известным американским поэтом Джоном Шейдом, а затем еще пол книги (или даже больше?) занимает очень подробный комментарий, якобы написанный Джоном Кинботом, коллегой поэта по университету. Почему столько "якобы"? Да потому что все в этом романе загадка и ничего нельзя…
2 февраля 2022 г. 19:22
87
4
Одно из самых неуловимых произведений Набокова, теперь можно спокойно приобрести в любом книжном. И это радует. :)«Бледный огонь» - это поэма, начинается она на 39 странице и заканчивается на 82. Всё остальное место в книге занимает предисловие и комментарий. Если вы любите творчество Владимира Владимировича, то однозначно рекомендую данное издание к покупке, тем более поэма тут в переводе Веры Набоковой.
27 февраля 2022 г. 17:53
100
0 Search for yourself through text analysis
An interestingly structured novel "Pale Fire" by Vladimir Nabokov was written in 1962. The novel is presented as a publisher's foreword, a 999-line poem titled "Pale Fire", written by the fictional poet John Shade, lengthy commentary written by Shade's neighbor and academic colleague, Charles Kinbote, and confused name index. This structure was invented by Nabokov when he was working on a four-volume commentary on the translation of Eugene Onegin.
Charles Kinbote is an alter-ego of the insane Professor V. Botkin, to whose delusions John Shade and the rest of the faculty of Wordsmith College generally condescend. Nabokov showed the process of working on the analysis of the poem, during which the commentator tries to extract his own thoughts, experience, and emotions from the literary text.