Вручение 17 мая 2003 г.

За произведения изданные в 2002 году.

Председатель: Пол Кинкейд (Paul Kincaid)
Судьи:
от Британской Ассоциации научной фантастики (BSFA) — Тони Каллен (Tony Cullen), Лэйн Эмсли (Iain Emsley)
от Фонда научной фантастики (SFF) — Пол Макоули (Paul McAuley), Лиз Сорбут (Liz Sourbut)
от Музея Науки (Science Museum) — Дуг Миллард (Doug Millard)

Страна: Великобритания Место проведения: Музей науки (Science Museum), Лондон Дата проведения: 17 мая 2003 г.

Роман

Лауреат
Christopher Priest 3.0
Christopher Priest excels at rethinking SF themes, lifting them above genre expectations into his own tricky, chilling, metaphysically dangerous territory. The Separation suggests an alternate history lying along a road not taken in World War II. But there are complications.
In 1999, history author Stuart Gratton is intrigued by a minor mystery of the European war which ended on 10 May 1941. The British-German armistice signed that month has had far-reaching consequences, including a resettlement of European Jews in Madagascar.

In 1936, the identical twin brothers Joe and Jack Sawyer win a rowing medal for Britain in the Berlin Olympics: it's presented to them by Rudolf Hess. The brothers are separated not only by a twin's fierce need "to be treated as a separate human being", but by sexual rivalry and even ideology. When war breaks out Jack becomes a gung-ho bomber pilot, Joe a conscientious objector. Still they're inescapably linked, and sometimes confused. Both suffer injuries and hauntingly similar ambulance journeys. Churchill writes a puzzled memo (later unearthed by Gratton) about the anomaly of a registered-pacifist Red Cross worker flying planes for Bomber Command. Hess has significant, eventually incompatible meetings with both men. Contradictions are everywhere.
Дэвид Брин 4.0
Создать искусственного "двойника" - вполне обычная практика для далекого будущего.
Ими пользуются легально - и нелегально. Их используют в целях бизнеса, личной жизни, политики... а почему бы и нет, если срок жизни "двойника" - жалкие 24 часа?!
Частный детектив Альберт Норрис привык, что "двойники" помогают ему в расследованиях... однако на этот раз привычная рутина оборачивается чем-то совсем иным. "Двойники" исчезают один за другим... а те, которые возвращаются, ведут себя очень странно!..
М. Джон Харрисон 3.5
Повествование в романе распадается на три сюжетные линии. Действие первой происходит в 1999 году и рассказывает о физике Майкле Керни, который совместно со своим партнером Брайаном Тейтом, занимается исследованиями в области квантовой физики. Во второй сюжетной линии, действие которой происходит в 2400 году н.э., мы следим за приключениями разумного корабля «Белая кошка», чей пилот девушка Серия Мау Генлихер отказалась от нормальной жизни, чтобы стать пилотом этого корабля. «Белая кошка», основанный на загадочной К-технологии, охотится за артефактами и сокровищами на Пляже, области пространства прилегающей к загадочному космическому образованию – тракту Кефахучи. В третей сюжетной линии, действие в которой также происходит в будущем, речь идет об Эде Читайце, бывшем пилоте, исследовавшем тракт Кефахучи, и которого теперь на планете Мотель Сплендидо преследуют сестры-гангстеры. Но везде присутствует зримо и незримо тракт Кефахучи, открытый в 1999 году, загадочнейшее космическое образование в глубоком космосе, которое изменило жизнь не только человечества, но и всех столкнувшихся с ним инопланетных рас...
Чайна Мьевиль 4.3
На палубе океанского лайнера в новую «Нью-Кробюзонскую» колонию под названием «Нова Эспериум» перевозятся заключенные и рабы, их тела переделаны в необычные гротескные формы и подобия по прихоти своих хозяев. Но на палубе лайнера находятся не только они, в новую колонию плывет так же и группа путешественников. Хотя, может быть и не просто путешественников. Каждый из них имеет свои собственные причины убегать и скрываться из «Нью-Кробюзона».
Но «Вздутый Океан» не так прост, лайнер ждет в пути много опасностей. В том числе и пираты...
Хотя это и не совсем простые пираты...
Элизабет Мун 4.1
In the near future, disease will be a condition of the past. Most genetic defects will be removed at birth; the remaining during infancy. Unfortunately, there will be a generation left behind. For members of that missed generation, small advances will be made. Through various programs, they will be taught to get along in the world despite their differences. They will be made active and contributing members of society. But they will never be normal.

Lou Arrendale is a member of that lost generation, born at the wrong time to reap the awards of medical science. Part of a small group of high-functioning autistic adults, he has a steady job with a pharmaceutical company, a car, friends, and a passion for fencing. Aside from his annual visits to his counselor, he lives a low-key, independent life. He has learned to shake hands and make eye contact. He has taught himself to use “please” and “thank you” and other conventions of conversation because he knows it makes others comfortable. He does his best to be as normal as possible and not to draw attention to himself.

But then his quiet life comes under attack. It starts with an experimental treatment that will reverse the effects of autism in adults. With this treatment Lou would think and act and be just like everyone else. But if he was suddenly free of autism, would he still be himself? Would he still love the same classical music–with its complications and resolutions? Would he still see the same colors and patterns in the world–shades and hues that others cannot see? Most importantly, would he still love Marjory, a woman who may never be able to reciprocate his feelings? Would it be easier for her to return the love of a “normal”?

There are intense pressures coming from the world around him–including an angry supervisor who wants to cut costs by sacrificing the supports necessary to employ autistic workers. Perhaps even more disturbing are the barrage of questions within himself. For Lou must decide if he should submit to a surgery that might completely change the way he views the world . . . and the very essence of who he is.
Kim Stanley Robinson 3.4
It's the 14th century, and the Black Death has swept through Europe, killing not 30% or 40% of the population but 99%. With Europeans now no more than a historical curiosity, the empires of China and Islam spread rapidly across the world. India, caught between superpowers, struggles to maintain its independence until, fueled by a scientific renaissance, its forces besiege and conquer the great city that in our world would be called Constantinople. The New World is discovered by the Chinese, who rapidly settle the west coast, while an Islamic fleet lands at the mouth of the Mississippi. Eventually, the enlightened Indian nation of Travancore comes to the aid of the beleaguered native people of the New World. New technologies appear as the centuries go by and, as often as not, are applied to military ends. Adding a mystical balance and a human note to this counterfactual history is a small cast of recurring characters who live through each episode of the book as soldiers, slaves, philosophers and kings. Dying, they spend time in the afterlife, only to be reborn into the next era, generally with no knowledge of their past lives.