Вернор Виндж4.3 Захватывающее продолжение классического научно-фантастического романа Винджа "Война с "Миром" описывает события, происходящие 50 миллионов лет спустя, и рассказывает о судьбе последних представителей человечества, которые пытаются сохранить расу.
Melinda M. Snodgrass0.0 The setting is the moon, where newfound industrial strength gives the frontier communities a chance to show independence from the Earth nations that established them. A leading constitutionalist and friend of the U.S. president, Justice Cabot Huntington is sent in to regain control. The stiff-necked judge looks forward to writing precedents for space law, but when his first decision leads to the death of Soviet miners he must reevaluate his position and acknowledge his own complicity in the deadly power struggle that comes to implicate both the Russian and American leaders in the miners' murders.
L. Neil Smith0.0 Earth is ruled by three mighty empires: The Saracen-Jewish Empire led by the Caliph of Rome, the Mughal-Arab Empire, ferocious in its determination to destroy its neighbor, and the great Sino-Aztec’s Crystal Empire, led by a living God.
Little is known about the Crystal Empire, which spans most of western America. But it is the most powerful force surviving on Earth and its might is unchallenged.
One man, however, will change that. Sedrich Sedrichsohn, a legendary fallen fighter, has a chance at redemption and nothing will stand in his way to reclaim his life and his purpose, even if he must fight the Sun-God himself.
Joan Slonczewski0.0 Joan Slonczewski's first novel, Still Forms on Foxfield, made the Locus list of distinguished first novels and was a nominee for best novel of the year. She continues the tradition with A Door into Ocean.
Thousands of years in the future in a distant part of the galaxy, lies the planet Shora, entirely covered by a world-spanning ocean. The huge and complex ecosystem of Shora is inhabited by the Sharers, an all female race who reproduce by parthenogensis, without males. The Sharers are immensely sophisticated in the life sciences, but have eschewed all unnatural technology. Over millennia of isolation, they have developed a complex philosophical and ethical system, idealistic, communal, and pacifist.
But now, as interstellar civilization rises again, the Sharers are faced with a technological and cultural invasion of man from space. They must develop a system of peaceful coexistence. Two of the travel to a nearby planet in the hope of gaining a better understanding of the male invaders. There they invite a young man, Spinel, to return with them so they can learn from each other. This is urgent, for in the space of a few short years, the traders who have set up shop on Shora have been reinforced by armed men from nearby Valedon, of which Shora is a satellite, and are preparing simply to take over.
So begins a war, protracted and graphic, in which one side cannot fight because the concept is inconceivable in their philosophy; a war in which the one fragile contact between Merwen, the Sharer, and Spinel, the man from Valedon, might well provide the only hope of true communication between two radically different cultures.
Every few years, a new author in the science-fiction field contributes a major work to the central tradition of world building. The planet Shora is such a contribution, an ecological system that deserves comparison with the greatest classic of all, Frank Herbert's Dune.
Маргарет Этвуд3.8 В дивном новом мире женщины не имеют права владеть собственностью, работать, любить, читать и писать. Они не могут бегать по утрам, устраивать пикники и вечеринки, им запрещено вторично выходить замуж. Им оставлена лишь одна функция.
Фредова — Служанка. Один раз в день она может выйти за покупками, но ни разговаривать, ни вспоминать ей не положено. Раз в месяц она встречается со своим хозяином — Командором — и молится, чтобы от их соития получился здоровый ребенок. Потому что в дивном новом мире победившего христианского фундаментализма Служанка — всего-навсего сосуд воспроизводства.
Айн Рэнд3.9 Повесть "Гимн" Айн Рэнд - социально-политическая антиутопия. Это критика тоталитарного общества, подавляющего творчество и человеческие чувства. В этом варварском обществе ни у кого нет личных имен: есть "мы", но нет "я", никто не вправе думать, созидать и выбирать свой жизненный путь. Главный герой открывает электричество и предлагает использовать силы природы во благо человечества. Но люди, привыкшие жить в первобытном страхе, не верят в силу разума.
Роберт Хайнлайн4.0 Первая экспедиция на Марс исчезла бесследно. Третья Мировая Война отодвинула вторую, удачную экспедицию на долгих двадцать пять лет. Новые исследователи установили контакт с исконными марсианами и выяснили, что первая экспедиция погибла не вся. И на землю привозят «Маугли космического века» — Майкла Валлентайна Смита, воспитанного местными разумными существами. Человек по происхождению и марсианин по воспитанию, Майкл врывается яркой звездой в привычные будни Земли. Наделённый знаниями и умениями древней цивилизации Смит становится мессией, основателем новой религии и первым мучеником за свою веру...
Роман патриарха американской научной фантастики стал одной из основополагающих книг шестидесятых годов прошлого века, изменив мировоззрение молодёжи того времени. Другие названия: Чужой в чужой земле; Пришелец в земле чужой; Чужак в стране чужой; Чужак в чужом краю; Чужой в стране чужих
Переводы на русский:
А. Агранович, В. Чернышенко (Чужак в чужой стране)
Н. Коптюг (Чужак в чужой стране)
С. Монахов, А. Молокин (Чужой в стране чужих)
А. Медвинский (Чужой в чужой земле)
С. Миролюбов (Пришелец в земле чужой)
В.П. Ковалевский, Н.П. Штуцер (Чужак в чужой стране)
М. Пчелинцев (Чужак в стране чужой)
Перевод на украинский: Г. Литвиненко (Чужинець на чужій землі)