Вручение 1999 г.

Страна: США Дата проведения: 1999 г.

Книжная премия Уильяма Джеймса

Лауреат
Стивен Пинкер 4.3
Книга Стивена Пинкера, выдающегося ученого, специализирующегося в экспериментальной психологии и когнитивных науках, в увлекательной и доступной форме рассматривает, какие факторы воздействуют на сознание человека, как формируется интеллект взрослого человека и чем он отличается от детского, чем человеческое мышление отличается от мышления животных вообще и приматов в частности, особенности искусственного разума.
Пинкер поддерживает идею о комплексной человеческой природе, состоящей из множества адаптивных способностей разума. Он считает, что человеческое сознание работает отчасти при помощи комбинаторной манипуляции символами.

Книга написана в легкой и доступной форме и предназначена для психологов, антропологов, специалистов в области искусственного интеллекта, а также всех, интересующихся данными науками.
Лауреат
Stuart A. Vyse 0.0
Although we live in a technologically advanced society, superstition is as widespread as it has ever been. Far from limited to athletes and actors, superstitious beliefs are common among people of all occupations and every educational and income level. Here, Stuart Vyse investigates our
proclivity towards these irrational beliefs. Superstitions, he writes, are the natural result of several well-understood psychological processes, including our human sensitivity to coincidence, a penchant for developing rituals to fill time (to battle nerves, impatience, or both), our efforts to
cope with uncertainty, the need for control, and more. Vyse examines current behavioral research to demonstrate how complex and paradoxical human behavior can be understood through scientific investigation, while he addresses the personality features associated with superstition and the roles of
superstitious beliefs in actions. Although superstition is a normal part of human culture, Vyse argues that we must provide alternative methods of coping with life's uncertainties by teaching decision analysis, promoting science education, and challenging ourselves to critically evaluate the sources
of our beliefs.